Číslo | Uvozovací text | Obsah položky |
---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
2. |
Kód |
|
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zákon stanoví, kdy může zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci nebo zaměstnavateli pokutu za nesplnění nebo porušení povinnosti podle v § 44 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění nebo § 26 zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejném zdravotním pojištění. |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Zaměstnavatel a pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
V sídle ZPŠ - oddělení kontroly a příjmu pojistného |
Pokud již byla pokuta uložena platebním výměrem je nutno postupovat ve smyslu poučení uvedeném v závěru rozhodnutí. |
||
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Uložení pokuty obvykle předchází výzva k dodatečnému splnění povinnosti nebo oznámení o zahájení správního řízení. V tomto stádiu je nutno reagovat, splnit požadovanou povinnost a orgánu, který výzvu nebo oznámení odeslal, oznámit její dodatečné splnění. V případě, že požadovaná povinnost byla splněna již dříve, doložit její splnění. |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Přednostně se obrátit na oddělení kontroly a příjmu pojistného ZPŠ, které platební výměr vydálo. Zde dostane příslušné informace o dalším postupu |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Na adrese pracoviště, které platební výměr vydalo - oddělení kontroly a příjmu pojistného ZPŠ, Husova 302, Mladá Boleslav, 293 01. S referentem, který je uveden na platebním výměru. V pracovní době ZPŠ. Na webových stránkách ZPŠ v sekci Kontakty. |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz pojištěnce, OP nebo jiný doklad s fotografií, příslušný doručený dokument, doklady dokazující Vaše tvrzení. |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
K dodatečnému splnění povinnosti plátce pojistného jsou formuláře k dispozici na kontaktních místech ZPŠ nebo na internetových stránkách ZPŠ v sekci Pro plátce pojištění / podnikatel (OSVČ) / formuláře |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Pokutu uloženou podle § 44 zák.č. 48/1997 Sb. lze uložit do dvou let ode dne, kdy zdravotní pojišťovna zjistila neplnění oznamovací povinnosti plátcem pojistného, nejpozději do pěti let od doby, kdy oznamovací povinnost měla být splněna. |
Pokutu uloženou podle § 26 zák.č. 592/1992 Sb. lze uložit do dvou let ode dne, kdy se zdravotní pojišťovna dozvěděla o nesplnění nebo porušení povinnosti, nejpozději však do pěti let ode dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. |
||
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Plátce může být vyzván k doplnění svého podání nebo k doložení uváděných skutečností. |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Lze využít elektronickou podatelnu ZPŠ - jen při opatření zprávy zaručeným elektronickým podpisem. Datové schránky. |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zák.č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění |
Zák.č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění |
||
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zák.č. 500/2004 Sb., správní řád |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení platebního výměru, kterým byla pokuta uložena k rozhodčímu orgánu ZPŠ na adresu sídla. |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce pojistného může zdravotní pojišťovna uložit pokutu za nesplnění oznamovací povinnosti podle § 10 zák.č. 48/1997 Sb. pojištěnci do výše 10.000,-- Kč a zaměstnavateli do výše 200.000,-- Kč. Při opakovaném nesplnění může být tato pokuta uložena ve dvojnásobné výši. |
Pojištěnci může být uložena pokuta za nesplnění povinnosti uvedené v § 12 písm.e, i) až k) uvedeného zákona až do výše 500,-- Kč a za prokázání se při poskytování zdravotní péče průkazem pojištěnce zdravotní pojišťovny, jejímž už není pojištěncem pokutu až do výše 5.000,-- Kč. Za nesplnění povinnosti podle § 45 odst. 4 zákona zaslat zdravotní pojišťovně kopii hlášení o pracovním úraze, až do výše 100.000,-- Kč. |
||
Za nesplnění povinnosti spojených s kontrolou podle § 22, předávání přehledu o platbách pojistného § 24 a povinností podle § 25 a za nepoužívání tiskopisu zdravotní pojišťovny podle § 28 zák. č. 592/1992 Sb., lze uložit pokutu do výše 50.000,-- Kč za jednotlivé nesplnění nebo porušení povinnosti. Pokutu lze uložit do dvou let ode dne, kdy se o porušení nebo nesplnění povinnosti zdravotní pojišťovna dozvěděla, nejpozději však do pěti let, kdy porušení nebo nesplnění povinnosti došlo |
||
21. |
Nejčastější dotazy |
Obdržel jsem platební výměr, kterým mi byla uložena pokuta, můžu se proti němu odvolat? Za porušení povinnosti plátce pojistného mi byla uložena pokuta ve výši 10.000,-- Kč. Porušení povinnosti uznávám, ale výše pokuty se mi jeví vysoká, můžu požádat o její prominutí nebo alespoň snížení? |
22. |
Další informace |
|
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Obecné informace lze získat na internetových stránkách ostatních ZP |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Vyměření dlužného pojistného platebními výměry nebo výkazy nedoplatků, odvolání, prominutí penále |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Ekonomický odbor Zaměstnanecké pojišťovny Škoda |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Gabriela Kadlecová - vedoucí oddělení kontroly a příjmu pojistného |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1. 1. 2022 |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1. 1. 2022 |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
|