Číslo | Uvozovací text | Obsah položky | Zařazení informace |
---|---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem. |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zákon stanoví povinnost zdravotním pojišťovnám vymáhat dlužné pojistné a penále - dle § 8 odst. 5 zák. č. 48/1997 Sb. Ve sporných případech placení pojistného a penále, rozhodují ZP platebními výměry - § 53 odst. 1 zák. č. 48/1997 Sb. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
V této věci je oprávněn jednat zaměstnavatel, pojištěnec, nebo zákonný zástupce |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Po obdržení platebního výměru má plátce povinnost vyměřený dluh uhradit ve lhůtě zde stanovené a postupovat podle podmínek uvedených na platebním výměru. Dodržení bankovního spojení, lhůty a výměřené částky dluhu. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Obraťte se písemně nebo osobně na oddělení kontroly a příjmu pojistného ZPŠ, které platební výměr vydalo. Můžete využít rovněž i elektronickou podatelnu ZPŠ či její datové schránky. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Přednostně se obrátit na oddělení kontroly a příjmu pojistného ZPŠ, které platební výměr vydálo. Zde dostane příslušné informace o dalším postupu. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Na adrese pracoviště, které platební výměr vydalo - kontrolní a vyměřovací oddělení ZPŠ, Husova 302, Mladá Boleslav, 293 01. S referentem, který je uveden na platebním výměru. V pracovní době ZPŠ. Na webových stránkách ZPŠ v sekci Kontakty. |
základní |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz totožnosti, platební výměr a ostatní doklady rozhodné pro dlužné pojistné a penále. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Pro dlužné pojistné a penále nejsou formuláře k dispozici. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
V platebním výměru je jednak stanovená lhůta k zaplacení vyměřeného dluhu a v části poučení je uvedená lhůta k podání odvolání. Lhůtu pro vyřízení odvolání stanoví správní řád tak, že odvolání by mělo být projednáno do 30 dnů od jeho obdržení. Ve složitějších případech lze lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů. Pro vyřízení žádosti o prominutí penále zákon nestanoví lhůtu. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Žadatel může být odvolacím orgánem nebo orgánem rozhodujicím o prominutí pokuty vyzván k doplnění nebo k doložení uváděných tvrzení, nebo k předložení důkazů o tvrzené skutečnosti |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Lze využít elektronickou podatelnu ZPŠ - při úkonech dle správního řádu jen při opatření zprávy zaručeným elektronickým podpisem. Datové schránky. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem je upraveno v zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění a zák. č. 500/2004 Sb. - správní řád. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Nejsou |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti vyměření dlužného pojistného a penále, lze podat odvolání do 15 dnů od doručení platebního výměru. Odvolání se podává prostřednictvím orgánů, který platební výměr vydal, k Rozhodčímu orgánu ZPŠ |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V případě nezaplacení dlužného pojistného a penále ve lhůtě stanovené je ZPŠ povinna vyměřené dluhy vymáhat exekučně |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
|
úplná |
22. |
Další informace |
Můžete požádat o odstranění tvrdosti zákona ve věci vyměření penále, žádost je nutno podat do právní moci platebního výměru na penále - podmínky viz životní situace odstraňování tvrdosti zákona. |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Obecné informace lze získat na internetových stránkách ostatních ZP. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Řízení o odstranění tvrdosti zákona, předepisování pojistného a penále výkazem nedoplatků |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Ekonomický odbor Zaměstnanecké pojišťovny Škoda Oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Gabriela Kadlecová - vedoucí oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1. 1. 2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1. 1. 2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
|
úplná |