Podpora provádění testů na onemocnění COVID-19 pro zaměstnavatele
Příspěvek je určen pro zaměstnavatele, kteří využijí doplňkový pilíř antigenního testování ve firmách a využijí k tomuto účelu samotesty na SARS-CoV-2.
Příspěvek je hrazen z Fondu prevence všech zdravotních pojišťoven.
Hlavní pilíř je antigenní testování prostřednictvím poskytovatelů zdravotních služeb a úhrady z veřejného zdravotního pojištění. To je možné několika způsoby - metodika Ministerstva zdravotnictví zde
Podmínky čerpání tohoto příspěvku a formulář žádosti jsou společné pro všechny zdravotní pojišťovny v ČR a najdete je na společné webové stránce
www.samotesty-covid.cz
Základní informace
Nový příspěvek zdravotních pojišťoven z fondu prevence na „Program na podporu provádění samoodběrových testů COVID-19" je vytvořen v návaznosti na usnesení vlády České republiky č. 191 ze dne 24. února 2021 k podpoře provádění testů na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2. Testy lze použít laickou osobou (dále jen “samoodběrových testů“) u vybraných subjektů, které nemají objektivní možnost zajistit u svých zaměstnanců testování antigenními testy prostřednictvím hlavního pilíře antigenního testování prováděného v síti poskytovatelů zdravotních služeb.
Pro koho je příspěvek určen?
Čerpat příspěvek z Fondu prevence mohou jen subjekty, u kterých byla schválena podpora a provádění testů na onemocnění Covid-19 ve smyslu usnesením vlády č. 191 ze dne 24. 2. 2021, tedy
- společnost podnikající v České republice,
- osoba samostatně výdělečně činná,
- spolky a pobočné spolky, nadace a nadační fondy, církevní právnické osoby, resp. účelová zařízení církví, obecně prospěšné společnosti a ústavy.
Subjekty (dále jen „zaměstnavatel“) mohou čerpat za své zaměstnance na hlavním pracovním poměru i s dohodou o pracovní činnosti a dohodou o provedení práce, přičemž za zaměstnance se v tomto případě považují i dočasně přidělení zaměstnanci agentury práce a další osoby, které na základě jiného právního vztahu, než je pracovněprávní vztah, vykonávají práci nebo obdobnou činnost na pracovišti zaměstnavatele společně s jeho zaměstnanci (dále jen „zaměstnanec“). OSVČ mohou čerpat i za sebe.
Za zaměstnavatele vždy žádá pověřená osoba, která se registruje do systému za využití aktivačního kódu zaměstnavatele.
Doba trvání programu
Datum zahájení: 1. 3. 2021 - do odvolání
Termíny pro podání žádosti o příspěvek
- žádost o příspěvek lze podat zpětně za předchozí měsíc, nejdříve od 1. dubna 2021 (tedy za testování provedené v průběhu měsíce března 2021), a to vždy nejpozději poslední den daného měsíce
- žádosti jsou odesílány prostřednictvím on-line webového formuláře dostupného na webu www.samotesty-covid.cz
Výše příspěvku
- příspěvek na jednoho zaměstnance / pojištěnce vychází z vynaložených / uplatněných nákladů na pořízení samoodběrového testu (za testovací sady pro provedení samotestování na základě výjimky vydané MZ ČR podle § 4 odst. 8 nařízení vlády č. 56/2015 Sb., nebo povolené SÚKL) maximálně však 4 x 60 Kč včetně DPH za kalendářní měsíc (240 Kč vč. DPH za 4 testy)
- povolený časový interval na jednoho zaměstnance je provedení maximálně 1 testu za 7 kalendářních dní
Jak požádat o příspěvek?
- Zaměstnavatel může žádat o příspěvek pouze elektronicky, a to on-line webovým formulářem přístupným na webových stránkách www.samotesty-covid.cz
- Pro první přihlášení do systému je potřeba mít aktivační kód zaměstnavatele, který mu byl zaslán do datové schránky, a zaregistrovat pověřenou osobu, která bude za zaměstnavatele žádosti podávat.
- Po registraci se musí pověřená osoba do systému přihlásit a do formuláře může následně zadávat jednotlivé žádosti o příspěvky. V žádosti se vyplňují požadované informace a výsledky provedených testů za předchozí kalendářní měsíc a přikládají se doklady o nákupu testů
- v případě, že OSVČ nemá datovou schránku, je možné o aktivační kód požádat svou zdravotní pojišťovnu (bližší informace viz níže)
- v rámci procesu autorizace oprávnění k žádosti o příspěvek bude zaměstnavatel schvalovat základní Obchodní podmínky
Podklady pro úhradu příspěvku
Žadatel při žádosti uvede obecné identifikační a kontaktní informace o zaměstnavateli a dále:
- jméno a příjmení testovaného zaměstnance/pojištěnce
- příslušnost ke zdravotní pojišťovně
- číslo pojištěnce (rodné číslo), případně datum narození
- datum provedení testu
- celkový počet provedených testů v rámci jednoho měsíce
- pozitivní/ negativní výsledek každého test
Dále žadatel musí doložit účetní/ daňový doklad za nakoupené testy (za testovací sady pro provedení samotestování na základě výjimky vydané MZ ČR podle § 4 odst. 8 nařízení vlády č. 56/2015 Sb., nebo povolené SÚKL)
Doklady a podklady v elektronické podobě (skenované, ofocené apod.) k žádosti podané webovým formulářem musí být dobře čitelné.
Podmínky čerpání příspěvků
- příspěvek z fondu prevence není nárokový ze zákona,
- z důvodu veřejného zájmu je pro čerpání příspěvku v rámci tohoto programu povolena výjimka z jinak platných obecných podmínek pro čerpání příspěvku z fondu prevence, tj. že zaměstnavatel může mít evidován dluh na pojistném z hlediska plateb zdravotního pojištění,
- zaměstnavatel je povinen sám organizovat testování svých zaměstnanců a evidovat jeho průběh včetně zaznamenávání dat o provedených testech a jejich výsledcích,
- zaměstnavatel je odpovědný za to, že nevykáže v souhrnu všem zdravotním pojišťovnám více testů, než dle faktury ve skutečnosti zakoupil/aplikoval – za tímto účelem může být provedena kontrola poskytnutí příspěvku napříč zdravotními pojišťovnami,
- zaměstnavatel je odpovědný za to, že nevykáže v žádosti o příspěvek zaměstnance, který nepracuje na jeho pracovišti,
- zaměstnavatel je odpovědný za to, že nevykáže test za zaměstnance, který trvale po celou dobu trvání programu vykonává práci na dálku mimo své pracoviště (home-office),
- zaměstnavatel je povinen v rámci podání příspěvku informovat ZP o výsledcích jednotlivých testů,
- zdravotní pojišťovny dle aktuálního stavu své evidence kontrolují, že zaměstnanci/OSVČ, na které zaměstnavatel požaduje příspěvek, byli v době provedení testu na přítomnost COVID-19 jeho zaměstnanci a pojištěnci dané zdravotní pojišťovny. ZP neproplatí neoprávněně vyúčtovanou výši příspěvku,
- v případě, že zaměstnavatel nedodrží podmínky pro čerpání příspěvku, které akceptoval při své autorizaci, je příslušná zdravotní pojišťovna oprávněna požadovat vrácení již uhrazených finančních prostředků a žadatele z programu vyřadit.
Forma vyplácení příspěvku
- příspěvky jsou vypláceny v české měně, a to bezhotovostním převodem na bankovní účet společností podnikajících v České republice a OSVČ, který byl uveden při registraci na www.samotesty-covid.cz
- splatnost příspěvku je do 30 dnů ode dne doručení bezvadně podané žádosti
Jaké typy samotestů lze použít?
Pouze testy uvedené v seznamu Ministerstva zdravotnictví - zde
⇒ ⇒ ⇒ POZOR - jiné testy, než jsou ty uvedené v seznamu, nebudou proplaceny!
Seznam je průběžně aktualizován.
Co dělat, když subjekt nemá datovou schránku?
OSVČ, která datovou schránkou nedisponuje a zároveň je pojištěncem ZPŠ, má několik možností, jak získat aktivační kód:
- Zřídí si datovou schránku a požádá o aktivační kód znovu prostřednictvím webu www.samotesty-covid.cz
- Navštíví pobočku ZPŠ a požádá si o aktivační kód
- Požádá o zaslání kódu poštou s uvedením jména, příjmení, rodného čísla, IČ, telefonního kontaktu a adresy pro zaslání přístupového kódu. Aktivační kód bude zaslán doporučeně do vlastních rukou.
- Zašle požadavek na e-mail samotesty@zpskoda.cz s uvedením jména, příjmení, rodného čísla, IČ, telefonního kontaktu a adresy pro zaslání přístupového kódu. Aktivační kód bude zaslán doporučeně do vlastních rukou.
TIP: podívejte se na leták Průvodce samotestováním pro zaměstnavatele a OSVČ.
Máte dotaz? Podívejte se na nejčastější Otázky a odpovědi.
Další užitečné odkazy
Informace pro zaměstnance a zaměstnavatele - web o koronaviru MZ ČR
Průvodce samotestováním ve firmách - web MPO ČR