Číslo | Uvozovací text | Obsah položky | Zařazení informace |
---|---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále k úhradě výkazem nedoplatků |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Nastupuje v případě, kdy se povinný plátce dostane do prodlení s úhradou pojistného na veřejné zdravotní pojištění a je formou předepsání dlužných částek ZPŠ jako oprávněnou zdravotní pojišťovnou, kterou upravuje zákon, a to ustanovení § 53 odst. 2 až 8 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Ve věci jedná ZPŠ jako příslušná zdravotní pojišťovna. |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Existence zjištěného dluhu na pojistném na veřejné zdravotní pojištění a penále ze strany ZPŠ jako příslušné zaměstnanecké zdravotní pojišťovny . |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Povinný subjekt není oprávněn řízení o předepsání dlužného pojistného a penále zahájit svým návrhem. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Výkazem nedoplatků předepisuje dlužné pojistné a penále Zaměstnanecká pojišťovna Škoda |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Výkazy nedoplatků vystavuje oddělení kontroly a příjmu pojistného Zaměstnanecké pojišťovny Škoda, na adrese Husova 302, Mladá Boleslav, 293 01. S referentem, který je uveden na výkazu nedoplatků. V pracovní době ZPŠ. Na webových stránkách ZPŠ v sekci Kontakty. |
základní |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Doklady od povinného nejsou požadovány - řízení se nevede na návrh |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
ZPŠ rozhoduje výkazem nedoplatků, umístění a text se neuvádí, neboť formulář není určen pro použití plátcem. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Právní předpisy lhůty nestanoví. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
|
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Nejedná se o řízení na návrh, povinný je vyzýván k převzetí výkazu nedoplatků. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Lze využít elektronickou podatelnu ZPŠ - při úkonech dle správního řádu jen při opatření zprávy zaručeným elektronickým podpisem. Datové schránky. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Postupuje se podle ustanovení § 53 odst. 2 až 8 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
V oblasti doručování výkazu nedoplatků zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, konkrétně ustanovení části druhé, hlava II. díl 4, §§ 19 - 26. V oblasti zjišťování a výpočtu dlužných částek zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně ustanovení §§ 2 - 19. |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti výkazu nedoplatků lze ZPŠ, jako příslušné zaměstnanecké zdravotní pojišťovně, která tento výkaz nedoplatků vydala, podat do 8 dnů od doručení písemné námitky (do jejího sídla), pokud plátce pojistného nesouhlasí s exitencí dluhu na pojistném a penále nebo s jeho výší. Důvod podání námitek je plátce pojistného povinen v námitkách uvést. Na základě námitek ZPŠ do 30 dnů od jejich doručení vydání rozhodnutí, kterým výkaz nedoplatků buď potvrdí, byla-li výše nedoplatků stanovena správně, nebo zruší. Pokud ZPŠ nerozhodne o námitkách ve lhůtě 30 dnů od jejich doručení, pozbývá výkaz nedoplatků platnost. ZPŠ je oprávněna výkaz nedoplatků zrušit z vlastního podnětu. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V souvislosti s výkazem nedoplatků nejsou sakce stanoveny. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Dotaz: Obdržel jsem výkaz nedoplatků se kterým nesouhlasím, co můžu udělat? Odpověď: Pokud nesouhlasíte s existencí dluhu na pojistném a penále nebo s jeho výší můžete do 8 dnů od doručení výkazu nedoplatků podat na adresu sídla ZPŠ písemné námitky, ve kterých důvody uvedete. Dotaz: Můžu své námitky poslat elektronicky? Odpověď: Nemůžete, zákon předepisuje písemnou formu. |
úplná |
22. |
Další informace |
|
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Rozhodování ve sporných případech placení pojistného a penále a řízení o odstraňování tvrdosti zákona. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Ekonomický odbor Zaměstnanecké pojišťovny Škoda Oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Gabriela Kadlecová - vedoucí oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1. 1. 2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1. 1. 2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Nestanoveno. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |