Číslo | Uvozovací text | Obsah položky | Zařazení informace |
---|---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Přirážka k pojistnému na veřejné zdravotní pojištění zaměstnavateli, u kterého došlo v uplynulém kal. roce k opakovanému výskytu pracovních úrazů nebo nemocí z povolání ze stejných příčin. |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Jedná se o sankční opatření vůči zaměstnavatelům uložené ustanovením § 45 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, dále jen Zákona. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Řízení zahajuje zdravotní pojišťovna "ex offo" na základě vlastních zjištění a vyhodnocení. |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Zaměstnavatel může předcházet opakovanému výskytu pracovních úrazů a nemocí z povolání účinnými opatřeními na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
dtto bod 5. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Ve zdravotní pojišťovně, u jejichž pojištěnců k opakovanému výskytu došlo. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Na základě doručení Oznámení o zahájení správního řízení příslušnou zdravotní pojišťovnou, které obsahuje potřebné kontaktní údaje. |
základní |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Kopie záznamů o pracovních úrazech a hlášení nemocí z povolání za předchozí kalendářní rok. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Oznámení dle § 45 odst. 4 Zákona se provádí na tiskopisech Záznam o pracovním úrazu. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Zdravotní pojišťovna může účtovat náklady správního řízení dle zákona č. 500/20004 Sb. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Zpravidla 30 kalendářních dnů. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Nejsou. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Doložit splnění povinností vyplývajících z § 45 zákona č. 48/1997 Sb., |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datové schránky. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, v platném znění, § 45. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Jelikož se jedná o správní řízení dle zákona č. 500/2004 Sb., lze použít veškeré opravné prostředky stanovené tímto zákonem, nejčastěji však odvolání do rozhodnutí o vyměření přirážky k pojistnému. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Výše přirážky může činit až 5 % podílu pojistného hrazeného zaměstnavatelem za všechny zaměstnance. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
- |
úplná |
22. |
Další informace |
- |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Např. v profesních organizacích nebo sdruženích zaměstnavatelů, IBP, advokáti, z ústředních orgánů Ministerstvo zdravotnictví. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Nejsou. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Zdravotní odbor |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Iveta Šulcová - referent zdravotního odboru |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
16.12. 2016 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
16. 12. 2016 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Po dobu platnosti příslušné zákonné úpravy |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny |
úplná |