Číslo | Uvozovací text | Obsah položky | Zařazení informace |
---|---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Odstraňování tvrdosti při předepsání penále a vyměření přirážky k pojistnému = snižování penále a přirážek k pojistnému |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zdravotní pojišťovna může odstraňovat tvrdost u penále předepsaného do výše 30 tis. Kč ke dni doručení žádosti. U penále přesahujícího 30 tis. Kč, u přirážek k pojistnému může odstranit tvrdost Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Písemnou žádost je oprávněn podat plátce pojistného, kterému bylo vyměřeno penále, nebo vyměřena přirážka k pojistnému nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci). |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Žádosti o odstranění tvrdosti nelze vyhovět, jestliže plátce neuhradil veškeré splatné pojistné do dne vydání rozhodnutí ve věci, na plátce pojistného byl podán insolvenční návrh nebo plátce pojistného (právnická osoba) vstoupil do likvidace. Dále musí plátce splnit podmínky podle platného nařízení Komise ES o podpoře de minimis. Konkrétní podmínky jsou uvedeny v Čestném prohlášení k žádosti o odstranění tvrdosti zákona, které ZPŠ v konkrétním řízení plátcům zasílá. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Řešení této situace je možné výhradně na základě písemné žádosti, která musí být podána nejpozději do nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bylo předepsáno penále nebo vyměřena přirážka k pojistnému. Jestliže se objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do nabytí právní moci rozhodnutí, může být žádost podána do 3 let od právní moci rozhodnutí. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Žádost o odstranění tvrdosti je třeba podat Zaměstnanecké pojišťovně Škoda. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Řízení o odstranění tvrdosti zákona je vedeno Ekonomickým odborem Zaměstnanecké pojišťovny Škoda, kontaktní osoby JUDr. Vlasta Vávrová, právník ZPŠ tel. 326 579 006, administrativní úkony a evidenci podání zajišťuje paní Kateřina Kubínová, referent ekonomického odboru tel. 326 579 350. |
základní |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Kromě písemné žádosti je nutné v případě podnikatelských subjektů vyplnit formulář "Čestné prohlášení" ke skutečnostem uvedeným v bodě 6 a doplatit veškeré splatné pojistné. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Od podnikatelských subjektů je nezbytné vyplnit formulář "Čestné prohlášení" a tento zaslat kontaktním osobám v ZPŠ. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Žádost je nezbytné podat ve lhůtě uvedené v bodě 7. S ohledem na množství podaných žádostí o odstranění tvrdosti zákona se lhůty pro vydání rozhodnutí ve věci pohybují v řádech měsíců. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Kromě žadatele nejsou další účastníci. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Prokázání skutečností, kterými je odůvodněna podaná žádost o prominutí (např. protokoly o kontrole placení pojistného u jiné zdravotní pojišťovny, pokud plátce odváděl pojistné jiné zdravotní pojišťovně; doložení tíživé osobní situace - rozhodnutí o sociálních dávkách, výši invalidního důchodu, atd.) |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datové schránky. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Postupuje se podle ustanovení § 53a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Co se týče základních zásad řízení použije se zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti vydanému rozhodnutí o odstranění tvrdosti zákona nejsou přípustné opravné prostředky. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V případě opožděného podání žádosti nebo jestliže plátce neuhradí splatné pojistné či pokud podnikatelský subjekt nepředloží vyplněný formulář "Čestné prohlášení" nebude o jeho žádosti rozhodováno a žádost bude zamítnuta. O prominutí penále nelze rovněž rozhodnout, byl-li na plátce pojistného podán insolvenční návrh, či vstoupil-li plátce do likvidace. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
|
úplná |
22. |
Další informace |
|
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Další informace lze získat z internetových stránech jednotlivých zdravotních pojišťoven. V případě dotazů k podpoře de minimis doporučujeme kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Rozhodování ve sporných případech placení pojistného a penále; předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále k úhradě výkazem nedoplatků; rozhodování o přirážce k pojistnému. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Ekonomický odbor Zaměstnanecké pojišťovny Škoda |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Gabriela Kadlecová - vedoucí oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1. 1. 2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1. 1. 2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Nestanoveno. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |