Číslo | Uvozovací text | Obsah položky | Zařazení informace |
---|---|---|---|
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Vrácení přeplatku na pojistném |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Plátce pojistného žádá o vrácení přeplatku dle § 14 zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, formou písemné žádosti. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Plátce zdravotního pojištění |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Plátce pojistného písemně požádá o vrácení přeplatku a zdravotní pojišťovna dle § 14 zákona č. 592/1992 Sb., vrátí tento přeplatek plné výši jen v případě, že plátce pojistného nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek. Je-li takový závazek, použije se přeplatku pojistného k jeho úhradě. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Písemnou žádostí adresovanou zdravotní pojišťovně s odůvodněním žádosti k vrácení přeplatku na pojistném. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
U zdravotní pojišťovny, u níž vznikl přeplatek na pojistném. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Žádost o vrácení přeplatku lze podat písemnou formou prostřednictvím služeb České pošty, a.s. nebo osobně na pobočkách zdravotní pojišťovny, případně jiným obvyklým způsobem. |
základní |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Při osobní návštěvě je nutné u fyzické osoby prokázat totožnost občanským průkazem, aj. Právnické osoby předloží platný výpis (ne starší 3 měsíců) z obchodního rejstříku nebo jiného obdobného rejstříku. Dále je nutné mít s sebou písemnou žádost viz bod 7. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Použití formuláře není podmínkou podání žádosti. Avšak jednotlivé zdravotní pojišťovny mají své formuláře. Pokud nemá zdravotní pojišťovna potřebný formulář, může využít formulář VZP, podle § 28, z.č. 592/1992 Sb. Formuláře jsou k dispozici na kontaktních místech ZPŠ nebo na internetových stránkách v sekci Pro plátce pojištění / formuláře |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, zdravotní pojišťovna vyhoví zpravidla do 30 dnů. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci postupu nejsou. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Prokázání skutečnosti, kterou je žádost o vrácení přeplatku odůvodněna. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Lze využít elektronickou podatelnu ZPŠ a datové schránky. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, v platném znění |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Stanovené zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
|
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
|
úplná |
22. |
Další informace |
|
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Další informace lze získat z internetových stránek zdravotní pojišťovny. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Kontrola plateb pojistného; předepsání dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Ekonomicý odbor Zaměstnanecké pojišťovny Škoda Oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Gabriela Kadlecová - vedoucí oddělení kontroly a příjmu pojistného |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1. 1. 2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1. 1. 2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti návodu není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |